Què és Musicoteràpia?

La musicoteràpia és una teràpia no verbal que utilitza la música, creada en el moment, com a element terapèutic en sí, amb la finalitat d’enriquir la consciència i obrir canals de comunicació que promoguin un procés de creixement per afavorir l’adaptació social i millorar la qualitat de vida de la persona.

Xevi Compte utilitza dos tipus d’abordatges terapèutics: musicoteràpia receptiva i musicoteràpia activa-creativa.

La musicoteràpia receptiva intenta proporcionar a la persona una experiència de relaxació profunda. La metodologia aplicada té com a eix principal els bols tibetans. El sistema desenvolupat per Xevi Compte té una característica fonamental que el diferencia: cadascun dels bols tibetans es correspon amb una nota determinada, de manera que el resultat de la seva aplicació és musical i terapèutic.

Les característiques sonores dels bols juntament amb el criteri musical de la seva utilització, atorguen a aquest sistema una eficàcia contrastada per més de deu anys d’experiència professional.

La musicoteràpia activa-creativa intenta proporcionar una experiència musical interactiva. Es fonamenta en la creença que en l’ésser humà hi ha una musicalitat innata. Accedint a aquesta musicalitat, l’alumne activa el seu potencial creatiu i a partir d’aquí s’atenen les seves necessitats i els objectius particulars de cada cas.

En la música hi ha forces dinàmiques inherents i els seus elements (to, ritme, harmonia, tempo…) són agents de canvi.

El terapeuta, a través del piano, crea i improvisa músiques que conviden l’alumne a participar i interactuar musicalment, ja sigui amb el mateix piano o amb instruments de percussió. S’analitzen els elements musicals emergents i rellevants i es va construint el vincle alumne-musicoterapeuta, a partir del qual es treballen els objectius terapèutics que s’han definit, com per exemple la millora de l’expressió verbal, l’extensió del temps de participació i concentració o el desenvolupament de la creativitat.

Xevi Compte fa sessions de musicoteràpia en diferents àmbits: escoles d’educació especial, sociosanitaris, centres ocupacionals, unitats de salut mental… Sessions receptives o actives en funció dels perfils de les persones o col·lectius.

Pin It on Pinterest

Share This